Hämeen Mobilistit kunnosti museoautohallin huimalla talkootyömäärällä
Toukokuussa Hämeen Mobilistien museoautohalli Janakkalan Harvialassa sai innokkaita vieraita, kun hallin pihapiiri täyttyi 3.–4.-luokkalaista koululaisista. Harvialan koulun oppilaat olivat polkaisseet paikalle kevätretkelle tutustumaan vanhoihin autoihin ja yhdistyksen toimintaan. Hämeen Mobilistien Hälläpyörähalli onkin talkootyön voimannäyte. Kunnostamiseen on käytetty yli 2.500 vapaaehtoisten tekemää talkootyötuntia.
Harvialan koululaiset pääsivät Hälläpyörähallilla tutustumaan sekä vuodelta 1937 lähtöisin olevaan Federal-paloautoon että nykyaikaiseen poliisimaijaan. Pihapiirissä ratkottiin myös visaisia tehtäviä vanhoihin autoihin ja liikennesääntöihin liittyen, kuvattiin museoautoja tehtäviä varten sekä tutustuttiin vanhan Reo Speedwagon -linja-autoon koeajolla.
─ Toivon, että opin kaikenlaista vanhoista autoista ja asioista. Tykkään ja olen niistä kiinnostunut muutenkin. Iskän kaveri keräilee vanhoja autoja ja olen käynyt niitäkin katsomassa. Odotan myös sitä, että pääsen bussin kyytiin, päivän odotuksista kertoi neljäsluokkalainen Kaapo.
─ Puolessa vuodessa jäsenistömme teki noin 2.500 talkootyötuntia. Olimme päättäneet, että emme osta työtä ollenkaan ja siinä myös onnistuimme, Hämeen Mobilistien puheenjohtaja ja puuhamies Pentti Kallionpää valottaa.
─ On ollut hienoa vetää tällaista projektia. Yli 30 prosenttia jäsenistämme on ollut aktiivisesti mukana talkootöissä. Ketään ei ole pitänyt kysyä mukaan, vaan tänne on haluttu tulla ja aina on löytynyt tekijöitä, Pentti Kallionpää kiittelee.
Hallihankkeen toteuttamiseen saatiin rahoitusta maaseuturahastosta Leader-ryhmä Linnaseutu ry:ltä. Leader-tuen sekä talkootyövoiman lisäksi merkittäväksi asiaksi Kallionpää nostaa paikallisten ja vähän kauempanakin sijaitsevien yritysten antaman tuen. Lisäksi tukensa projektille ovat antaneet monet yksityiset henkilöt.
Linja-autossa on tunnelmaa
Hälläpyörähallissa huolletaan, kunnostetaan ja säilytetään vanhoja museoautoja. Tällä hetkellä autoja on hallissa kolme. Reo Speedwagon -linja-auto on saatu hämeenlinnalaiselta Vekka Liikenteeltä, jolla se oli aikoinaan liikenteessä keskusta-Aulanko-akselilla. Sotavuosien jälkeen Reo teki pitkän paluumatkan takaisin Hämeenlinnaan.
─ Speedwagon oli Hämeen tykistörykmentin autona viisi vuotta sodassa. Vanhin jäsenemme Matti Koskinen ajoi sen aikanaan Rovaniemeltä Hämeenlinnaan, Pentti Kallionpää kertoo.
─ Tahtoisin tällaisen koulubussin. Tässä on todella hieno takapenkki eikä turvavöitä, toteaa kolmasluokkalainen Aaro, joka matkusti leveällä takapenkillä yhdessä kavereidensa Kallen, Juhon ja Samuelin kanssa.
─ Jäsenistömme on entisöinyt auton täysin ja nyt se on ihan iskussa. Autoa on jo esimerkiksi tänä kesänä ajettu useampaan, kaukaisimpana Lahteen saakka, Kallionpää lisää.
Hälläpyörähallissa seisoo myös Hämeenlinnan palolaitoksella käytössä ollut Federal-paloauto vuodelta 1937, joka on niin ikään entisöity jäsenistön toimesta. Lisäksi hallin toisella puolella aikaansa viettää Patrian lahjoittama erikoisuus, Sisu SA-110 maastokuorma-auto.
─ Meillä on täällä yksi suurimmista kirjastoista, joita Suomessa on Suomen ajoneuvohistoriallisen keskusliiton alaisilla yhdistyksillä. Kirjasto on kaikille kiinnostuneille vapaassa käytössä keskiviikkoiltaisin, Pentti Kallionpää lisää.
Pääkuva: Nelosluokkalaiset Tiitus (edessä) ja Miska pääsivät kokeilemaan, miltä tuntuu istua vanhan Federal-paloauton kyydissä.
Teksti ja kuvat: Ulla Harju/Hämeenraitti