Hauholaisen HPP Europe Oy:n asiakkaina ovat kansainväliset öljy-yhtiöt ja apteekkiketjut. Hämeestä maailmalle ponnistavan yrityksen tuotteita ovat muun muassa huoltoasemien autopesuloista tutut kuivausliinat sekä nelipyyhesarjat, joilla kuluttaja voi huoltaa omaa autoaan. Nyt tehdyn koneinvestoinnin avulla yritys saa lisää jalansijaa Euroopassa.
Meistä melkein jokainen on joskus käynyt ostamassa autopesun ja saanut samalla käteensä kuivausliinan sekä tuulilasin-, kojelaudan ja käsinpesupyyhkeet. Nämä liinat ja pyyhkeet ovat hauholaisen yrittäjän Harri Hurmolan ideoita ja hänen yrityksensä HPP Europen valmistamia.
− Vuonna 1991 istuin autopesujonossa ja mietin, miten voisin käyttää ajan paremmin hyödyksi. Auton sisätilat vaativat putsaamista, ja silloin huoltoasemilta löytynyt vetopyyhepaperi ei ajanut asiaa. Pian kehitteillä olivat auton siivoamiseen ja kuivaamiseen tarkoitetut kuituliinat, Harri Hurmola kertoo.
Samalla tavalla syntyi idea nelipyyhesarjasta. Vuonna 1999 Hurmola mietti, miten kuluttaja saadaan pysymään parhaimpaan sesonkiaikaan pesujonossa, vaikka jonossa saattaa olla kymmenenkin autoa. Tuloksena oli neljän kosteuspyyhkeen sarja auton ja käsien puhdistukseen.
Tällä hetkellä pyyhkeet ovat erottamaton osa autonpesua niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa. Kuivausliinoja ja nelipyyhkeitä käytetään muun muassa Belgiassa, Norjassa ja Luxemburgissa.
− Keväällä tehdyn investoinnin myötä voimme saada lisää jalansijaa Euroopan markkinoilla, Hurmola kertoo.
Investoinnilla Hurmola tarkoittaa uuden kosteuspyyhelinjaston hankintaa. Saksasta hankittu linjasto saatiin asennettua tänä keväänä ja sitä varten haettiin investointitukea maaseuturahastosta Hämeen ELY-keskukselta.
− Koneinvestoinnin avulla saamme kotiutettua sen työn Suomeen, mitä on tehty 16 vuotta muualla. Emme ole enää alihankkijoiden varassa, vaan konseptin palaset ovat nyt omissa käsissämme ja sitä kautta voimme palvella isompiakin asiakkaita. Meillä uusi kokonaiskonsepti mahdollistaa myös ihmisten lisäpalkkaamisen.
Ekologisuuden uranuurtajia
HPP Europe Oy perustettiin vuonna 2004 jo vuodesta 1992 toimineen Hämeenlinnan Paperipalvelun rinnalle tekemään ulkomaankauppaa. Hauholla tuotanto- ja varastotilaa pitävän yrityksen asiakkaina kansainvälisten öljy-yhtiöiden rinnalla ovat apteekkiketjut.
− Apteekkituotteista myymme myös vähittäiskauppaan hyttys-, punkki- ja hirvikärpäskarkotteita sekä kynsilakanpoistopyyhkeitä, Harri Hurmola kertoo.
Yrityksen vahvuudeksi ja kilpailueduksi Hurmola mainitsee ekologisuuden, joka on alusta asti ollut koko yrityksen punainen lanka toimivuutta unohtamatta. Käytössä on ainoana valmistajana Suomessa kokonaan Joutsenmerkityt tuotteet.
− Kun aloitimme 90-luvun alussa, minua pidettiin vähän pillipiiparina, koska valmistimme vihreitä tuotteita. Ekologisuus tuntui kuitenkin jo silloin oikealta valinnalta ja pitkäkestoiselta strategialta. Kelkka on onneksi 24 vuodessa kääntynyt, Hurmola hymyilee.
Alusta asti tuotteiden ideana on ollut myös se, että ne poistavat jonkun jo olemassa olevan ongelman tai auttavat tuon ongelman ratkaisemisessa. Esimerkiksi muovipurkeista halutaan nyt eroon sekä niiden koon että roskaavuuden takia.
− Teetimme Skandinaviassa tutkimuksen, jonka mukaan huoltoasemilta ei haluta enää ostaa litran purkkeja, koska ne koetaan vanhanaikaisina. Kuluttajat haluavat ostaa pienempiä määriä tiettyä tuotetta täsmäkohteeseen. Nämä niin sanotut city-userit ovat uutta huoltoasemilla käyvää kuluttajaryhmää ja heitä on yli 80 % huoltoasemilla käyvistä asiakkaista, Harri Hurmola kertoo.
Nöyrästi, mutta ei nöyristellen
HPP Europe on hakenut investointitukea Hämeen ELY-keskukselta myös aikaisemmin. Tukea maaseuturahastosta on saatu pyyhelinjaston lisäksi purkkikoneen sekä painolinjaston hankintaan.
− Kannustan muitakin yrittäjiä hakemaan tukia. Se voi tuntua haastavalta ja vaikealta, mutta riskit pitää analysoida joka tapauksessa ja hakemusta tehdessä pääsee itse syventämään tietoa tulevasta investoinnista. Mitä tarkemmin selvitystyön ja hakemuksen tekee, sen parempi, Hurmola kannustaa.
Viime vuodet ovat olleet monelle yrittäjälle kovat ja myös HPP Europessa on jouduttu tekemään armotonta tehostamista. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että pahimmat vuodet ovat takana ja toiminta on palaamassa normaalitasolle.
− Tämä vuosi on mennyt hyvää vauhtia eteenpäin. Uusien tuotteiden kehittäminen mahdollistaa sen, että pysymme vahvana markkinoilla. Tuotevalikoiman pitää uusiutua nopeallakin syklillä.
24 vuotta yrittäjänä toimineen Hurmolan mukaan yrittäjyys on haastavaa, mutta palkitsevaa. Samalla saa olla oman itsensä herra.
− Yrittäminen on opettanut nöyryyttä. Mutta vaikka on nöyrä, ei tarvitse nöyristellä, vaan pitää jaksaa uskoa omaan tekemiseen. Meillä toiminta on näyttänyt, että suuntamme on ollut oikea. Tällä hetkellä voimme mennä rauhassa eteenpäin ja odottaa mitä tulevaisuus tuo tullessaan, Harri Hurmola summaa.
Teksti ja kuvat: Ulla Harju / Hämeenraitti