Maaseuturahoituksen viestintäkanava Hämeessä

TOISAALLA | BLOGI | Tubettaja osana hankkeen markkinointia

Harva hanke on tehnyt kaupallista yhteistyötä tubettajien kanssa. Tässä blogikirjoituksessa avaan Heimohautomo-hankkeen toteuttamaa yhteistyötä Veetu tubettajan kanssa; syitä yhteistyölle, tubettajan etsimistä ja kuvauksien suunnittelua.

Miksi ryhdyimme yhteistyöhön?

Hankkeemme yksi tärkeä tavoite oli tukea kansalaistoiminnan uudistumista Päijät-Hämeessä. Yleisimmät haasteet yhdistyksillä ovat jäsenten aktivointi ja uusien jäsenten hankkiminen. Erityisesti nuorten jäsenten hankinta koetaan haastavaksi, sillä nuorten kanavoihin on vaikea päästä ja heidän osallistumistyylinsä on hyvin pop-up-henkistä.

Halusimme vastata tähän ongelmaan tekemällä nuorten näköisen innostavan videon vapaaehtoistoiminnasta. Toivomme, että nuoret innostuvat videosta niin paljon, että he aktivoituvat ja etsivät heitä kiinnostavia vapaaehtoisduuneja.

Alusta asti ymmärsin, että sopivan tubettajan avulla pystymme luomaan sisällöstä nuoria kiinnostavaa. Toisena hyvin tärkeänä asiana on se, että video saa paljon näkyvyyttä nuorten keskuudessa. Hankkeen omassa somessa jaettu video ei leviäisi koskaan nuorten keskuudessa. Vastaavasti maksettu somemainonta tulee loppupelissä kalliimmaksi ja katsojaluvut jäisivät todennäköisesti pienemmiksi.

Soveltuvan tubettajan etsiminen

Ensisijainen kohderyhmä oli 13–29-vuotiaat päijäthämäläiset nuoret. Soveltuvia tubettajia, joiden katselijat asuvat Päijät-Hämeessä, oli vaikea löytää. Lopulta päädyin etsimään soveltuvia tubettajia googlettamalla 100-suosituinta tubettajaa, katsomalla erilaisia nuorten suosimia tubettajia hakuammuntana sekä kontaktoimalla mediatoimistoja. Useimmilta tubettajilta löytyy kanavaltaan kaupallista yhteistyötä varten mailiosoite.

Sitä ei kannata odottaa, että managerit ja tubettajat suostuisivat ehdotukseesi riemusta kiljuen. Suurin osa ei edes vaivaudu reagoimaan tai manageri tarjoaa nihkeästi 10 000 euron yhteistyöpakettia. Meidän tapauksessamme tilannetta vielä hankaloitti se, että videon sisältö oli hyvin rajattu. Halusin tubettajan kokeilevan 5–7 erilaista kansalaisduunia saman päivän aikana. Lisäksi halusin sisällön YouTubeen, enkä TikTokiin tai Instagramiin.

Alkunihkeyden takia jouduin aloittamaan neuvottelut lukuisten tubettajien sekä tubettajia edustavien tahojen kanssa. Onneksi löysin muutamien potentiaalisten joukosta helmen – Veetu -tubettajan. Hänen kohderyhmänsä vastasi hyvin meidän kohderyhmäämme. Lisäksi hän on hyvä tulevaisuuden tubettajalupaus yli 60 000 seuraajallaan. Arvomme vastasivat myös toisiamme.

Kaksi poikaa kameran kanssa työmaalla katsoo kameraan ja hymyilee. toisella kädessä videokamera.
Veetu ja Kauppinen Nastolan Skeittipuistolla aamusta.

Tubettajan vinkit hankkeelle kaupallisen yhteistyön suunnitteluun

  • Valitse projektiin sopiva vaikuttaja sopivalla kohderyhmällä.
  • Varmista, että vaikuttaja tekee oman näköistä sisältöä muuten näyttökerrat ja mainoksella haluttu vaikutus voivat mennä pieleen.
  • Ensin kerro vaikuttajalle mistä yhteistyössä on kyse ja mikä sen tavoite on.
  • Sen jälkeen anna aikaa suunnittelulle ja pitäkää palaveri, jossa yhdistätte ideat.
  • Valmistele kuvauspäivä huolella.
  • Lisää vinkkejä saat esimerkiksi linkin Tubettajayhteistyöoppaasta.

Budjetointi ja sisältövaihtoehdot

Kaupalliseen yhteistyöhön kannattaa varata riittävästi budjettia jo hankkeen suunnitteluvaiheessa. Ostopalveluihimme jäi ylimääräistä rahaa toimenpiteistä, kun kaikkia suunniteltuja toimenpiteitä ei voitu toteuttaa suunnitelmien mukaan. Tämä mahdollisti kaupallisen yhteistyön korvaavana toimenpiteenä. Hintahaarukka on karkeasti arvonlisäveroineen 1 500 eurosta 12500 euroon saakka. Kaikkein suosituimpien suomalaisten tubettajien hintoja en tiedä.

Sisältövaihtoehtoina tarjottiin pääsääntöisesti kahta vaihtoehtoa: 1. videon alussa mainitaan kaupallisesta yhteistyöstä ja varsinaisen videon sisältö on jotain muuta tai 2. tubettaja kuvaa yhdessä suunnitellun videon omalla tyylillään. Lisäksi tarjottiin paljon kevyempiä paketteja TikTokiin tai Instagramiin.
Suosittelen tarkistamaan kirjallisesti, että kaupallinen yhteistyö tubettajan kanssa käy myös rahoittajalle!

Päivän agenda

Kuvauspäivän ohjelmaan etsin mahdollisimman paljon erilaisia vapaaehtoisduuneja, joita tubettaja voi kokeilla. Yhteistyöpalaverissa tiedustelin kiinnostuksen kohteita. Keskusteluiden pohjalta etsin sopivat duunit soittamalla soveltuviin yhdistyksiin ja käymällä kuvauslupa-asiat ja muut perusteet läpi ennakkoon. Aikataulu oli suunniteltu hyvin samalla tavalla kuin tapahtumienkin käsikirjoitus.

Toivottavasti sait tästä lisää rohkeutta kaupalliseen yhteistyöhön! Suosittelen vahvasti hyödyntämään tubettajia, jos kohderyhmänä ovat alle 40-vuotiaat ja tiedät tarkalleen mitä haluat. Muista kunnioittaa tubettajan omaa tyyliä.

Katso youtube-linkistä Heimohautomon ja tubettaja-Veetun video. Videolla on tällä hetkellä yhteensä 75 780 katselukertaa ja kommenteissa nuoret kannustavat toisiaan muun muassa vpk:hon ja muihin itse hyväksi kokemiinsa vapaaehtoistöihin. Videon yhteyteen myös luotiin sivusto ohjamaan nuoria etsimään itselleen kiinnostavinta vapaaehtoistyötä, jonne pääset tämän linkin takaa.

 

Mies hymyilee ja katsoo kameraa.Blogin kirjoittaja Joonas Karhinen toimi Heimohautomo -hankkeen yhteisöaktivaattorina. Hankkeen tarkoituksena oli yhteisöjen kuunteleminen, toiminnan tukeminen ja sparraaminen. Heimohautomosta voit lukea lisää täältä.

Kaikki