Maaseuturahoituksen viestintäkanava Hämeessä

Saavutettavuus on viestinnän toimintatapojen kehittämistä

Hämeenraitti järjesti alueellisen saavutettavuus -webinaarin viime syksynä. Webinaarissa kouluttajana oli Viestintä-Piritta Oy:n Pauliina Mäkelä. Kahden tunnin aikana kävimme läpi laajan joukon asioita ja toimintatapoja, joilla päästään lähemmäs saavutettavaa viestintää.

Monille saavutettavuusvaatimukset kuulostavat pelottavilta ja informaatiotulva liian valtavalta. Tosiasiassa saavutettavuus on kuitenkin yksinkertaisimmillaan toimintatapojen kehittämistä, osittain myös helpompaan ja koordinoidumpaan suuntaan.

Celia, joka on saavutettavan kirjallisuuden ja julkaisemisen asiantuntija, määrittelee saavutettavuuden näin:

”Saavutettavuus on yhdenvertaisuuden edistämistä. Saavutettavuus tarkoittaa kohteen tai verkkopalvelun helppoa lähestyttävyyttä kaikille ihmisille. Saavutettavuudella on useita eri osa-alueita. Termejä saavutettavuus ja esteettömyys käytetään usein toistensa synonyymeina. Sana saavutettavuus on kuitenkin vakiintumassa niihin tilanteisiin, kun puhutaan verkkopalveluista, ja esteettömyys on käytössä erityisesti silloin, kun kyseessä on fyysinen ympäristö.”

Mäkelä muistutti myös meitä kaikkia koulutuksen aluksi siitä, että saavutettavuutta ei tehdä vain joillekin muille, vaan kaikki me hyödymme saavutettavasta viestinnästä.

— Saavutettava viestintä saattaa myös väliaikaisesti koskettaa meitä kaikkia, jos vaikka aurinko paistaa siinä kulmassa, ettet näe värejä kunnolla tai kätesi on murtunut ja sinun pitäisi siltä käyttää verkkopalveluja.

Lähtökohtaisesti kaikessa viestinnässä kannattaa siis pyrkiä saavutettavaan viestintään.

Mieti ainakin nämä asiat saavutettavuuden kannalta

Mäkelä kertoo, että saavutettavuuden kannalta viestinnässä kannattaa ottaa huomioon selkeä kieli, värit sekä tuoda linkkien teksteissä selvästi esiin mitä linkin avatessa on tulossa sekä kirjoittaa kuviin alt- eli vaihtoehtotekstit.

— Kun luet omaa tekstiäsi, mieti uudestaan ymmärsitkö itse mitä kirjoitit tai ymmärtäisikö isovanhempasi juuri kirjoittamasi asian? Siitä on hyvä aloittaa tekstin selkeyttäminen, Mäkelä naurahtaa.

Värit ja niillä viestiminen ovat myös osa saavutettavuutta. Kaikki eivät näe värejä samoin, joten jos vaikka toimintakehote on kerrottu pelkästään värillä, ei se saavuta meitä kaikkia. Niinpä värien lisäksi sama asia on syytä kertoa myös tekstillä.

— Kontrasti väreissä on myös tärkeä sekä se ettei teksti tai väri esimerkiksi vilku niin, että se aiheuttaa sairaskohtauksen siihen taipuvaisille ihmisille, Mäkelä painottaa.

Mäkelä muistuttaa myös lisäämään linkkeihin tiedon siitä mitä linkin alta tulee eikä vain pelkän lue lisää -tekstin.

— Lukuohjelmat saattavat lukea linkit tekstin lopuksi ja silloin pelkkä ”lue lisää” ei kerro kuulijalle yhtään mistä asiasta linkistä pitäisi lukea lisää.

Myös kuvien vaihtoehtotekstit ovat tärkeitä. Ylipäätään kuviin ei saisi jäädä sellaista informaatiota, jota ei avata muuten tekstissä.

— Saavutettavuusohjeet pysyvät muuten kyllä suhteellisen samankaltaisina, mutta saavuttavan sosiaalisen median eli somen ohjeet voivat muuttua koska vain, joten nämä kannattaa aina tarkastaa, jos epäröi. Tärkeintä on kuitenkin pyrkiä siihen, että sama oleellinen tieto on saavutettavissa useita reittejä pitkin, Mäkelä summaa lopuksi.

Saavutettavuuskoulutus on osa Hämeenraitin viestintäkoulutussarjaa. Koulutukset tulevat tallenteina nähtäviin Hämeenraitin viestintä-Teamssiin. Jos sinulla on maaseuturahoitusta saanut hanke Hämeen alueella, mutta ei vielä pääsyä viestintä-Teamssiin, ota yhtettä tiedottaja@hameenraitti.fi

Hyödylliset linkit:

Hämeenraitin ohjeet saavutettavien WORD-tiedostojen tekemiseen (asiakirjat, lomakkeet) (PDF)

Hämeenraitin ohjeet saavutettaviin Powerpoint -tiedostoihin (PDF)

Hämeenraitin ohjeet saavutettavaan someen

Ohjeita selkokielisen tekstin kirjoittamiseen Selkokielikeskuksen sivuilla

Lue lisää hyvistä viestinnän käytännöistä Hämeenraitin sivuilta.

Kaikki