Hämeenraitin ja Viestintä-Pirittan yhteisessä viestintäkoulutuksessa käytiin läpi tällä kertaa some-viestinnän perusperiaatteita Anni Penttilän johdolla.
Penttilä kertoi koulutuksessa erityisesti facebook- ja instagram-mainonnan perusteista.
Some-mainonnan aloittaminen
Miten yhdistyksen tai hankkeen kannattaa siis aloittaa some-mainonta?
Penttilän mukaan tärkeintä on ensiksi erottaa orgaaninen postaus, joka siis tehdään suoraan facebook-sivuille ja mainonta toisistaan. Mainonnassa keskitytään luomaan ennalta suunniteltuja yksittäisiä mainoksia, kampanjoita tai mainosjoukkoja someen.
Some-mainosten taustalla pyörii huutokauppa, jolla mainostilaa myydään parhaimmalla hinnalla niille, joiden mainoksia kuluttaja klikkaa tykkäyksen, jakaa mainoksen tai kommentoi eniten. Siksi mainosten suunnitteluun ja toteuttamiseen kannattaa panostaa aikaa.
— Kommentteja ei siis kannata moderoida pois vaikka ne ei olisivatkaan itselle täysin mieluisia, sillä facebook ei tunnista kommentin hyvyyttä vaan kaikenlainen kommentointi lisää näkyvyyttä, Penttilä huomauttaa.
Ensimmäiseksi mainontaa suunnitellessa kannattaa miettiä mitä sillä tavoitellaan. Esimerkkejä tavoitteesta voivat olla vaikkapa tietoisuus yrityksestä/yhdistyksestä ja sen toiminnasta, koulutukseen tai tapahtumaan ilmoittautuminen ja osallistuminen sekä myynti tai muu yhteydenotto.
Penttilä kehottaa myös käyttämään facebook business manageria tai – suitea ja hallinnoimaan mainoksia aina sitä kautta. Facebook on jollakin aikataululla siirtymässä business managerista business suiteen eli kun voit aktivoida suiten, se kannattaa tehdä. Facebook on mainontaa tehdessä pakko olla käytössä, mutta se voi kuitenkin olla passiivinen eli sitä ei tarvitse muuten käyttää.
— Orgaanisen julkaisun alla olevan boost post -nappia ei kannata käyttää sillä se aloittaa oppimisen aina alusta, eikä käytä business managerin kerryttämää tietoa kohderyhmästäsi.
Yleisin virhe some-mainonnan teossa on Penttilän mukaan se, että jätetään hyödyntämättä facebook työkalut, kuten esimerkiksi facebook manager ja tehdään mainontaa oman henkilökohtaisen mainostilin kautta.
— Mitä sitten, jos henkilö sairastuu tai vaihtaa työpaikkaa? Kaikki info jää silloin tämän henkilön omaan someen, Penttilä muistuttaa.
Muista some-mainonnan säännöt
Some-mainonnassa tärkeää on muistaa myös facebookin ja instagramin omat säännöt eli mainoksessa ei saa olla liikaa tekstiä eikä käytetty teksti saa viitata mihinkään henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kuten esimerkiksi “Kärsitkö kaljuuntumisesta?” tai “Luetko liian vähän?”
Facebook myös karsii liian shokeeraavat tai seksuaalissävytteiset kuvat ja päihteet mainoksista. Myös vaalien ja ehdokkaiden mainostaminen kielletty ilman, että sitä on hyväksytetty facebookilla.
Penttilä muistuttaa myös, että Mainokset voivat mennä ensin hyväksytyksi ja myöhemmin hylätty-tilaan, joten mainostamisen sujuvuutta on syytä seurata mainonnan aikana.
Some-mainontaan kannattaa siis suhtautua kuin muuhunkin mainostamiseen, jotta saa kerättyä siitä tulevan hyödyn eikä rahat mene hukkaan.
Mainostaminen on tehty suhteellisen helpoksi some-alustoilla, joten yhdistysten kannattaa sitä ehdottomasti hyödyntää vaikka ensimmäisillä kerroilla opetteluun kuluu enemmän aikaa.
Katso vielä alta pikavinkit ja muistilistat:
Termejä
● Orgaaninen postaus = ilmainen postaus Facebookiin tai Instagramiin
● Mainos = Mainostilin kautta tehty mainos (voi olla orgaaninen postaus, joka nostetaan erikseen mainontaan)
● Facebook Ads Manager = mainostili
● Facebook Page = facebook-sivu
● Facebook Business Manager ja suite= mainonnan hallintatyökalu,
jonka alla Ads Manager, Page ja kohderyhmäsuunnitelmat
● Facebook pikseli = mittaustyökalu, joka on koodinpätkä ja se asennetaan verkkosivuille, jos tavoitteena on johdattaa ihmiset verkkosivuille tekemään asioita.
Hyviä käytäntöjä mainoksiin
● Herätä huomiota → kilpailet kissavideoiden, vauvakuvien ja meemien kanssa
● Varmista mainoksen ja laskeutumissivun välinen yhteys
● Tarjoa jotain viihdyttävää
● Tarjoa jotain hyödyllistä
● Tuo brändi esille
● Videoihin kiinnitetään keskimäärin 5x enemmän huomiota
● Testaa, testaa ja testaa!
Bonus: Facebook Ad Librarysta voit katsoa minkä tahansa mainostajan aktiiviset
mainokset!
Askeleet some-mainoksen tekoon
- Tavoitteiden asettaminen
- Työkalujen käyttöönotto
1. Business Manager tai Business Suite
2. Facebook-sivu ja Instagram-tili*
3. Mainostili
4. Pikseli - Pikselin käyttöönotto
- Kohderyhmien määrittely
- Kampanja- ja mainosryhmärakenteen suunnittelu
- Kampanjoiden ja mainosryhmien luonti.
Opas business managerin käyttöön.
Opas business suiten käyttöön.
Koulutus on osa Hämeenraitin viestintäkoulutussarjaa. Koulutukset tulevat tallenteina nähtäviin Hämeenraitin viestintä-Teamssiin. Jos sinulla on maaseuturahoitusta saanut hanke Hämeen alueella, mutta ei vielä pääsyä viestintä-Teamssiin, ota yhteyttä tiedottaja@hameenraitti.fi