Kestävää ruokaa ja kasvua Hämeessä / Ruokaviesti -hankkeen kannustamana syntynyt neljän yrityksen ruokamatkailuyhteistyö Taste of Slow Häme sai merkittävä ruokamatkailuteko -palkinnon valtakunnallisessa Hungry for Finland –ruokamatkailukilpailussa. Osanottajia kilpailuun oli yli 70, joiden joukosta valittiin 14 finalistia.
Hungry for Finland –ruokamatkailukilpailussa etsitään yrityksiä ja yhteisöjä, jotka ovat innovatiivisia ruokamatkailun edelläkävijöitä ja tarjoavat matkailijoille ruokaan liittyviä elämyksiä. Kilpailun tavoitteena on vahvistaa elämyksellisen ruokamatkailun tuotteistamista Suomessa, etsiä ruokamatkailun kärkituotteita ja vahvistaa aitoa yhteistyötä.
Hämäläinen yhteistuote sai alkunsa viime syksynä Hämeessä järjestetyissä ruokamatkailun tuotteistustyöpajoissa, josta se sitten kevään aikana jalostui valmiiksi tuotteeksi paikallisten yrittäjien innostuttua tilaisuudesta ja uudesta yhteistyöstä.
Tuotteessa yhdistyvät sulavasti kaikki Suomen uuden ruokamatkailustrategian kärkiteemat, jotka ovat Taste of Place- Eat local and sense Finland! Pure & Natural – Eat slow and healthy in Finland! Cool & Creative – Eat wild and happy In Finland!
— Mukaan lähti neljä paikallista yrittäjää eli Pekkolan tila, Iloranta, Hahkialan kartano ja Tiirinkoski, joilla kaikilla oli jo jokin valmiin tuotteen osa-alue olemassa ja sitä sitten lähdettiin kehittämään yhdessä eteenpäin, Ruokaviesti -hankkeen tiedottaja Karita Toivanen muistelee.
Ajatuksena oli heti alusta lähtien koota jotain kuluttajia kiinnostavaa yhteen isompaan pakettiin ja sitten yrittäjät ovat itse vastaavat myynnistä ja markkinoinnista. Ruokaviesti -hankkeen osuudeksi jäi tukea yrittäjiä alkuun ja ilmoittaa valmis tuote kilpailuun.
— Hankkeen tarkoituksena oli olla auttava ja kokoava tekijä tässä tuotteen kehittelemisen alussa ja kannustaa yrittäjiä yhteistyöhön. He kun toimivat kaikki lähellä toisiaan, niin yhteistyö on monella tavalla luontevaa, Toivanen kertoo.
Yrittäjien yhteistyö oli mielekästä ja kehitti tuotetta lisää
Yrittäjät olivat tuttuja keskenään jo aiemmin, ja moni oli toiminut yhteistyössä ennenkin, mutta porukassa tekeminen oli uutta. Jotkut yrityksistä olivat tehneet tuotteistamista jo enemmän, mutta esimerkiksi Pekkolan tilan yhteistyö muiden kanssa oli aiemmin painottunut raaka-aineiden tuottamiseen ja toimittamiseen, joten uudenlainen toimintamalli opetti paljon uutta.
— Montaa asiaa ylipäätään tavassa toimia ja verkostoitua sekä kohdata asiakkaita on katsottua uudesta näkökulmasta yhteistyön myötä, Siri Taalas Pekkolan tilalta miettii.
Myös Ilorannan Samu Lescelius piti yhteistyötä onnistuneena.
— Vahvistusta tuli jälleen sille, että yhteistyössä on voimaa ja mukavampi on tehdä yhdessä. Kun tulee joka kerta uutta näkökulmaa, niin tuote myös hioutuu ja paranee jatkuvasti, Lescelius iloitsee.
Jatkoyhteistyötä on myös yrittäjien kesken suunniteltu ja sitä varmasti tulee tulevaisuudessa lisää Taalas ja Lescelius vakuuttavat.
Taalas muistuttaa myös koordinoinnin merkityksestä yrittäjien yhteistyön apuna.
— Tarpeita tällaisessa kehittämiskokonaisuudessa on yrittäjillä paljon ja jos vaikka tuotteistaminen ei kuulu ydintoimintaan niin yrittäjille on todella tärkeää, että joku taho koordinoi ja auttaa yhteistyössä sekä vie asiaa eteenpäin, Taalas kehuu yrittäjien hankkeelta saamaa apua.
Linkki Taste of Slow Häme -tapahtumasivulle.
Lue lisää Hungry for Finland -ruokamatkailukilpailusta.
Kestävää ruokaa ja kasvua Hämeessä / Ruokaviesti -hanke kehittää alueen ruokasektoria
Kestävää ruokaa ja kasvua Hämeessä / Ruokaviesti -hankkeen tavoitteena on kehittää ja edistää Kanta- ja Päijät-Hämeen maakuntien ruokasektorin tunnettuutta, kehitystä, verkostoitumista sekä yhteistä tekemistä.
Hankkeessa tehdään näkyväksi alueen ruokajärjestelmä, mitä se tarkoittaa, miten eri osaset kytkeytyvät toisiinsa ja miten se toimii nyt ja tulevaisuudessa. Samalla on tuotettu suuntaviivat Kanta- ja Päijät-Hämeen tulevaisuuden ruokatuotannon kasvulle ja kehittymiselle vuoteen 2030 eli Hämeen uusi ruokastrategia.
Hanke on järjestänyt myös Avoimet maatilat –tapahtumaa kuluttajille vuosittain. Tärkeintä tapahtumassa on Hämäläinen lähiruoka eli paikallisuus ja rakkaus ruokaa kohtaan.
— Ensimmäisenä vuonna tapahtuma oli suunnattu vain maatiloille, mutta sitten pikkuhiljaa sitä ruvettiin laajentaa niin, että siinä oli muitakin ruokaan liittyviä kohteita ja osaajia mukana, kuten esimerkiksi pienpanimoita ja ravintoloita. Tänä vuonna kohteita oli jo 50 ja tapahtumakävijöitä arviolta 8000. Tästä huomaa, että ruoantuotanto ja ruokamatkailu kyllä kiinnostavat tänä päivänä kuluttajia, Toivanen naurahtaa.
Viestintää suoraan kuluttajille, mutta myös päättäjille ja ruoan tuottajille
Viestintää hankkeessa on ylipäätään tehty sekä suoraan kuluttajille, mutta myös ruoantuottajille, kuntapäättäjille ja muille ruokaketjuun vaikuttaville päättäjille. Kuluttajille suoraan viestimiseen hanke on perustanut suositut facebook- ja instagram-sivut nimeltä Taste of Häme, joiden tarkoitus on tuoda Hämeeseen myös kansainvälisiä matkailijoita.
— Ruoantuottajia ja esimerkiksi ravintoloita olemme pyrkineet törmäyttämään paikallisilla messutyyppisillä tapahtumilla, jossa he ovat voineet tavata toisiaan ja tuottajat esitellä tuotteitaan. Olen kuullut, että näistä on myös uusia yhteistyökuvioita syntynyt, Toivanen sanoo.
Hankkeessa valmistuu myös vuosittainen katsaus Hämeen maatalouden luvuista sekä vaikuttajaviestintää esimerkiksi siitä minkälaista työtä Hämeen maataloudessa jo tehdään ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi. Tämän lisäksi on nostettu esiin ruoantuottajia alueella esiin tarinoiden avulla. Kiinnostusta tarinoihin on myös riittänyt. Hankkeessa on jututettu muun muassa Asikkalalaisen Perttulan tilan, jossa maidosta päätettiin alkaa tehdään luksusta eli tuottaa pieniä määriä juustoja ja jugurtteja eikä tavoitellakaan tulevaisuudessa aina vain suurempaa tuotantoa.
— Uskoisin, että tässä tarinassa lukijaa kiehtoo tuottajan erikoistuminen ja erilainen lähestymistapa muihin verrattuna. Tällaista harvemmin nousee muuten esiin, mutta me haluamme nostaa myös tätä Hämäläistä erilaisuutta yleiseen tietoisuuteen, Toivanen hymyilee.